يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
طرح تحول دیجیتال بیمه ایران ممکن است تداعی‌گر کمرنگ شدن نقش شبکه نمایندگی بیمه ایران باشد. به این منظور، تحول دیجیتال با دفاتر نمایندگی دیجیتال باید به کاهش هزینه‌ها منجر شود و از اختلال در فعالیت نمایندگان جلوگیری کند.  
کد خبر: ۷۱۱۶۹

تیتر 20-  تحول دیجیتال در صنعت بیمه، به‌ویژه در ایران، با چالش‌های خاص درون و برون‌سازمانی، نیازمند توجه به ابعاد مختلف است. بیمه ایران نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های بیمه، برای پیاده‌سازی طرح تحول دیجیتال از این قاعده مستثنی نیست. این طرح که از سال گذشته در قالب شش محور شامل زیرساخت، مرکز داده، شبکه و امنیت، بهینه‌سازی فرایندها، تحول در نظام آموزش و بودجه‌ریزی عملیاتی، آغاز شده، برای حصول به نتیجه مطلوب، باید از خوان‌های مختلف گذر کند. 


چالش‌های زیرساختی
زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، پایه تحول دیجیتال هستند. یکی از چالش‌های اصلی در این حوزه، هم‌راستا نبودن زیرساخت‌های موجود با نیازهای مدرن دیجیتال است. با وجود تلاش‌های انجام‌شده، این زیرساخت‌ها به اندازه کافی پیشرفته نیستند تا توانایی پردازش و ذخیره‌سازی کلان‌داده‌ها را داشته باشند. این مشکل به‌ویژه در بیمه ایران که با مشتریان متعدد و حجم زیاد داده‌ سروکار دارد، می‌تواند مانع بهره‌برداری کامل از امکانات دیجیتال شود.


نکته دیگر اینکه زیرساخت‌های فعلی نیاز به نوسازی و بهبود دارند تا با فناوری‌های جدید و روندهای دیجیتال هماهنگ شوند. این امر به معنای سرمایه‌گذاری در حوزه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای به‌روز است که هزینه‌های سنگینی به همراه دارد.


چالش‌های مرکز داده
مرکز داده، قلب تپنده سیستم‌ دیجیتال است و عملکرد آن، تاثیر مستقیم بر کیفیت خدمات غیرحضوری، برخط و هوشمند دارد. مرکز داده‌ بیمه ایران در صورت مواجهه با چالش ظرفیت ناکافی، قادر به پاسخگویی درباره نیازهای فزاینده بیمه‌گزاران، داده‌ها و تراکنش‌های دیجیتال نیست. عدم مقیاس‌پذیری به کاهش سرعت پاسخگویی و کارایی سیستم‌ها منجر می‌شود.


همچنین دیتاسنترها همواره در معرض خرابی‌های فنی و مشکلات امنیتی هستند که این امر می‌تواند موجب از دست رفتن داده‌ها، اختلال در خدمات و آسیب به اعتبار شرکت شود. برای بهبود عملکرد و افزایش امنیت مرکز داده،‌ بیمه ایران باید به فناوری‌های جدید مانند ذخیره‌سازی ابری، فناوری‌های مجازی‌سازی و به‌روزرسانی‌های مداوم، مجهز باشد.


چالش‌های شبکه و امنیت
شبکه‌های نمایندگی، ارتباطی و امنیت اطلاعات، بخش حیاتی فرایندهای دیجیتال هستند و هرگونه ضعف در این حوزه به خطرات جدی می‌انجامد. طرح تحول دیجیتال ممکن است تداعی‌گر کمرنگ شدن نقش شبکه نمایندگی بیمه‌ ایران باشد. به این منظور، تحول دیجیتال با دفاتر نمایندگی دیجیتال باید به کاهش هزینه‌ها منجر شود و از اختلال در فعالیت‌ نمایندگان جلوگیری کند. 


همچنین شبکه‌های ارتباطی، ممکن است به دلیل فناوری‌های قدیمی و عدم توانایی در پشتیبانی از بار ترافیک بالا، بهینه نباشند که در این صورت، سرعت و کیفیت خدمات دیجیتال این شرکت با مشکلات عدیده مواجه می‌شود. با توجه به موج افزایش تهدیدات سایبری، بیمه ایران باید همواره در زمینه تقویت لایه‌های امنیتی خود سرمایه‌گذاری کند. این امر استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای محافظت از داده‌ها و ایجاد پروتکل‌های امنیتی قوی را شامل می‌شود. 


بنابراین بیمه ایران باید برنامه‌ مدیریت ریسک و واکنش به بحران‌های امنیتی را به طور مداوم به‌روز کرده و در اجرای مانورهای مقابله با تهدیدات احتمالی بسیار کوشا باشد.


چالش‌های بهینه‌سازی فرایندها
یکی از مشکلات نارسایی سیستم‌ها در ایران، ضعف‌ در فرایندهاست. فرایندهای داخلی بیمه ایران نیز نیازمند بهینه‌سازی هستند تا با روندهای دیجیتال هماهنگ شوند و بازدهی را افزایش دهند. در این زمینه، یکی از چالش‌های عمده، اختلال در کارآمدی سیستم‌های اتوماسیون برای تسهیل و تسریع فرایندها، خصوصا هنگام ازدحام فعالیت‌هاست. اتوماسیون مناسب به کاهش خطای انسانی، افزایش سرعت پردازش و بهبود تجربه مشتری کمک می‌کند.


نکته دیگر اینکه عدم یکپارچگی سیستم‌های مختلف درون‌سازمان، می‌تواند به عدم هماهنگی اطلاعات و کاهش اثربخشی منجر شود. به این منظور، ایجاد سیستم‌های یکپارچه و هماهنگ برای بهبود عملکرد ضروری است. همچنین برای بهینه‌سازی فرایندها و داده‌ها، استفاده از سیستم‌های تحلیل داده‌ و کاربرد آنها اهمیت فزاینده‌ای دارد.


چالش‌های تحول در نظام آموزش
آموزش از ارکان مهم پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز تحول دیجیتال است. کارکنان و مدیران بیمه ایران باید مهارت‌های دیجیتال مانند فراگیری استفاده از نرم‌افزارهای جدید و تحلیل داده‌ها و نیز فهم امنیت سایبری هنگام استفاده از فناوری‌‌های جدید را کسب کنند.  


در این زمینه، تحول دیجیتال نیازمند تغییر فرهنگ سازمانی در جهت پذیرش فناوری و نوآوری است. برنامه‌های آموزشی باید به‌طور منظم به‌روزرسانی شوند و انگیزه لازم را برای پذیرش تغییرات در کارکنان ایجاد کنند. علاوه بر مهارت‌های فنی، توسعه مهارت‌های نرم مانند ارتباط موثر و مدیریت کارآمد برای کارکنان و مدیران ضروری است تا در محیط‌ دیجیتال موثرتر عمل کنند.


چالش‌های بودجه‌ریزی عملیاتی
بودجه‌ریزی عملیاتی یکی از چالش‌های کلیدی در پیاده‌سازی تحول دیجیتال است. در این زمینه، یکی از مشکلات بزرگ در تحول دیجیتال، تخصیص منابع مالی کافی برای پروژه‌های دیجیتال است. بیمه ایران باید استراتژی‌های مالی مناسب برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید و بهبود زیرساخت‌ها تدوین کند. همچنین توجه ویژه به مدیریت هزینه‌ها و بهره‌وری در فرایندهای دیجیتال لازم است. علاوه بر اینها، مدل‌های مالی و بودجه‌بندی که به بهینه‌سازی هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کمک کند، باید ایجاد شود.


بنابراین بیمه ایران باید سیستم‌های نظارتی و ارزیابی قوی برای کنترل هزینه‌ها و بررسی میزان تاثیر سرمایه‌گذاری‌ بر عملکرد شرکت را طراحی و پیاده‌سازی کند. این امر توجه به شاخص‌‌های کلیدی عملکرد برای سنجش موفقیت پروژه‌های دیجیتال را شامل می‌شود.


تحول دیجیتال در بیمه ایران، با توجه به چالش‌های یادشده، نیازمند رویکرد جامع و منسجم است. این فرایند به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید، نوسازی زیرساخت‌ها، بهینه‌سازی فرایندها، آموزش کارکنان و مدیریت صحیح منابع مالی نیاز دارد. با اتخاذ راهبردهای مناسب، دستیابی به موفقیت در حوزه تحول دیجیتال، ارائه خدمات بهتر به مشتریان و گسترش سهم بازار، دور از دسترس نیست.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز